2007. szeptember 18., kedd

Codex Gigas (a Sátán Bibliája)


Ma (is) azzal szórakoztattam magam, hogy a középkorról, árpád kori romtemplomokról, stb. keresgéltem honlapokat, amikor rábukkantam egy cseh honlapon a Codex Gigas-ra. Már régebben olvastam róla, így egy kicsit utána néztem a neten... Az első magyar link, amit kiadott a kereső, a tegnapi híradó egyik híre volt, miszerint ezt a kódexet, amely a világ egyik legnagyobb ilyen típusú könyve, kiállítják a prágai Klementinumban.


Ez a 13. század elején készült kódex, amellett, hogy nem egy ponyvaregény (75 kiló!) és kb. 160 szamár vitte érte vásárra a bőrét, azért is érdekes, mert a legenda szerint egyetlen szerzetes írta meg egyetlen nap alatt, miután szerződést kötött a Sátánnal, cserébe azért, hogy engedje őt is belefesteni a kódexbe. Ebből annyi a helytálló, hogy valószínűleg egy ember írta, de kb. 20 év alatt. Azonban a történetet továbbra is szítja az az ördögábrázolás, amely a kódex egyik lapján található. Miután többször menekítették a szerencsétlen kódexet egyik kolostorból a másikba, a végén kikötött II. Rudolf gyűjteményében, ami a csehek szempontjából baromi rossz húzás volt, mert a harminc éves háború végén, 1648-ban hadizsákmányként Svédországba vitték. Még Václav Havel is futott pár kört az elnöksége alatt, hogy visszaszerezzék a svédektől a kódexet, persze sikertelenül. Most (szerintem súlyos pénzekért) kölcsönadták a cseh államnak néhány hónapra, hagy örüljenek a szerencsétlen csehek, na meg én. Jó hír a történetben, hogy végre a Svéd Királyi Könyvtár digitalizálta a kódexet, így gyakorlatilag bárki virtuálisan végignyálazhatja...


1 megjegyzés:

Névtelen írta...

hasznos :)

Blog Widget by LinkWithin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...