2009. április 8., szerda

Hermelin és a motoros lányok

Még az Enola Gay MC Highlands motoros találkozójánál említettem, hogy 2007 májusában Csehországban motoroztam 6 lánnyal. Mivel a májusi szél jócskán átfújt bennünket, a túra gasztronómiai origója a česnečka (fokhagymaleves) volt. Ez egy teljesen sztenderd levesnek számít minden cseh étteremben, és ami a legjobb: mindenhol másképpen készítik. 2002-ben, amikor Erikával bemotoroztuk Csehország nagy részét, ettem fokhagymalevest tejszínnel, tejszín nélkül, sajttal, sajt nélkül, petrezselyemmel, pirítóssal, nyers tojással, csirkehússal, tésztával, vagy ezek kombinációjával. Egyszerűen nem lehetett megunni, így ezen a túrán megkóstoltattam a csajokkal is. Akkora sikere volt, hogy minden étteremben, ahol megálltunk, ettünk fokhagymalevest, ami a négynapos túrát tekintve nem semmi mennyiség volt.

Egyszer főztem itthon is nekik, aztán nemrég Ceca ezt a mondatot szúrta be az egyik levelébe: „Úgy, de úgy ennék most egy adagot a fokhagymalevesedből!!!!" Egy ilyen mondat után ki nem rohanna levest főzni? Ha már nekiláttam kotyvasztani, akkor már összeállítottam egy másik jellegzetes cseh kaját is, ami tulajdonképpen egy sörkorcsolya: a rakott hermelin (pácolt camembert), lánykori nevén nakladaný hermelín. Mivel a fokhagymaleves receptje szupertitkos (amíg nem lesz időm lefotózni és leírni), addig itt van a sajt leírása.



Elsőkörben tisztázzuk: nem a képeken látható adagot adtam a vendégeimnek! Aranyos és kedves csajok, de ki merné őket éhesen kiengedni az ajtaján? Elvégre kemény biker nők beszélünk!
Hozzávalók 4 személyre:
4 camembert - alapjáraton kicsi, kerek és (szimpla megszokásból) cseh gyártmányú sajtot szoktam használni, de pl. ugyanúgy bevált a téglalap alakú, natúr Bakonyi Camembert is. Ebből hetet vettem és kilencen bőven jól laktunk belőle.
3 nagy fej vöröshagyma – a hosszúkás verzióhoz mehet nyugodtan az egy sajt + egy nagy hagyma számtan. Nem vagyok az ortodoxfőzés híve, így a csajoknak lilahagymával készítettem, de simán el tudom képzelni sonkahagymával, fehérhagymával, vagy akár sok-sok újhagymával, metélőhagymával, és/vagy medvehagymával is.
6-7 nagy gerezd fokhagyma – überhagymás kaja, ez van.
Napraforgó olaj – a mennyisége függ az pácoló edénytől, addig kell önteni, amíg el nem lepi a sajtot és a hagymát (ez lehet több deci is!). Gyakorlatilag készülhet oliva olajból is, de szerintem felesleges pénzkidobás, mert a pác így is finom.
Fűszereksó, őrölt bors (késhegynyi, fekete, fehér, vörös, akár mindegyik), pirospaprika, 8-10 mustármag, 2 babérlevél, 5-6 jóbors (magyarországiak kedvéért szegfűbors), kakukkfű, bazsalikom, szárított petrezselyem, majoránna.
Cseresznyepaprika
– gyárilag kell hozzá, de mivel én nem ehetek csípőset, így önző módon ki szoktam hagyni.



A korongokat csak hosszában szoktam félbevágni, de a téglalapokat bőszen összekockáztam. Az a lényeg, hogy úgy kell összevágni, hogy minél jobban kitöltse az edényt, amiben pácolódik (különben iszonyatos mennyiségű olajat lehet ellocsolni, aminek nincs értelme). A sajt mindkét belső oldalát megsóztam, paprikáztam, borsoztam, majd mindkét oldalra nyomkodtam néhány szelet vékony karikákra vágott fokhagymát. A két fél sajt közé tettem egy vastag hagymakarikát, egybe borítottam a két részt és átszúrtam fogpiszkálóval, hogy ne csússzon szét. A tál aljára is raktam hagymakarikákat, a többi fűszert, majd egymás mellé raktam a megtöltött sajtkorongokat és a megmaradt hagymát köré pakoltam.



Én egy hétig szoktam pácolni (persze letakarva), az igazi cseh gurmánok 2-3 hét után látnak neki. Egyszer kóstoltam egy ilyet, de az már inkább csak camemberes olaj és hát izé... Kenyérrel és friss zöldséggel tálaltam, de finom savanyúsággal is. A fennmaradt fűszeres olajat le lehet szűrni és szuper salátaöntetként is.



A motoros csajok nem azok a nyafogós, kényeskedő fajták, és ha evészetre kerül a sor, akkor emberesen látnak neki. Most is simán bevágtak fejenként 3 tányér levest, majd úgy kezdték el enni a sajtot, mint aki aznap lát először kaját. A vége felé komolyan aggódtam, hogy rosszul lesznek ekkora mennyiségtől, de közben tuti nőttem a büszkeségtől vagy 10 centit. Mindenesetre azóta magassarkúban járok melózni, ha esetleg nem tűnne fel valakinek.

2 megjegyzés:

Unknown írta...

millarca ezt a csodálatos receptet éppen az én születésnapomon tette közzé. hát ez igazán kedves ajándék! indulok is a hermelinmezőkre :)

Go1 írta...

Tíz éve készítem a recepted szerint, nagy hála érte. Holnap megy be a pácba a következő. 🤪

Blog Widget by LinkWithin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...